Homosexuální muži jsou v České republice nejvíce zastoupeni mezi známými případy HIV infekce a AIDS. Přestože se jejich podíl na celkovém počtu snižuje, zejména v důsledku nárůstu heterosexuálních přenosů infekce, tak v absolutních číslech zůstává bez výrazných změn. Činí průměrně 12 nových případů HIV pozitivity za rok.
Zdařilé dokončení procesu coming out nejen omezí psychopatologické a sociopatologické jevy spjaté s nevyrovnáním a odmítáním své sexuální orientace, jakými jsou deprese, riziko sebevražd, nevhodné sňatky a těhotenství, narušené rodinné vztahy. Vyrovnání se sexuální orientací umožní vytváření plnohodnotného alternativního životního stylu včetně stabilních partnerských vztahů.
Rádi bychom varovali zainteresované osoby před publikaci, která je právě zasílána na všechny školy v České republice a jmenuje se Terapie homosexuality. Není třeba zdůrazňovat, že se jedná o publikaci poškozující všechny gaye a lesby v ČR, především ty mladé, kteří se mohou domnívat, že s její pomocí vyřeší otázku své vrozené citové orientace.
Jak má pedagog reagovat na to, když se mu žák – žákyně svěří s homosexuální orientací? V první řadě musí zachovat okamžitou diskrétnost takového rozhovoru, nepřizvávat další kolegy k tomuto případu. Respektovat to, že si vybral(a) jeho a udržet tajemství, pokud si to bude přát. Svého svěřence v klidu vyslechněte a važte si důvěry, se kterou se vám svěřuje.
Někdy se může stát to, že hezké přátelství mezi dvěma kluky (či dvěma dívkami) změní svůj charakter. Jeden ze dvojice přizná podstatu svého kamarádství k druhému. Vyjde najevo, že nejde jen o čisté kamarádství. Jde o něco víc. O pravý lidský cit, možná o opravdovou lásku. Vyznání kluka druhému klukovi, vyznání čisté a upřímné. Nezřídka jde o pokus ukončit nešťastné zamilování a ujistit se o citech či necitech druhého.
Během puberty je vhodné informovat o homosexualitě všechny děti. Homosexualita by neměla být pojednána jen jako varianta lidského chování, ale jako prožívání, sebeuvědomování, hledání citových vztahů a životního stylu. Vysvětlení biologických predispozic sexuální orientace může napomoci k přijetí tolerantního a akceptujícího postoje u většiny.
Pod tímto pojmem se skrývají pojmy společenského významu a to homosexuální prostituce a pornografie. Homosexuální prostituce se v ČR rozvíjí především v Praze a velkých městech. Homosexuální prostituti, se kterými se zde setkáváme obvykle pochází z nižších sociálních skupin. K prostituci se dostávají obvykle z problematického rodinného prostředí.
Co je to homosexualita? Kolik je homosexuálů? Je homosexualita duševní chorobou? Jak je to s homosexualita a zákony v ČR? Odpovědi na základní otázky.
Učitel by měl být především otevřený všemu, co s člověkem a jeho vývojem souvisí. Je pravděpodobné, že tuto otevřenost nezíská v pár seminářích psychologie a didaktiky, souvisí s jeho vlastní osobností. Nelze mu ji tedy naočkovat. Průvodce pro pedagogy je příručkou pro ty otevřené z vás, kteří jste se rozhodli o homosexualitě, stejně jako o spoustě jiných problémech, s dětmi hovořit, objasňovat ji a rozvíjet v nich tolerantnější pojetí světa. Možná budete právě vy první, kterému se student svěří se svou homosexualitou a bude od vás očekávat pomoc. Víte, jak na to?
Většinová část populace by se měla seznámit se základními aspekty tohoto společenského, tedy nikoli jen zdravotnického jevu. Při setkání s homosexuálně orientovanými lidmi či homosexuálním chováním by je ostatní lidé měli hodnotit na základě odborných informací a nikoli předsudků a nesprávných přežívajících mýtů. Ty jsou hlavním zdrojem nepochopení a netolerance.
Zachováme-li odhad prevalence homosexuality často zmiňovaná 4 %, musí být všem pedagogům jasné, že i na jejich škole se vyskytuje nějaký mladý gay či lesbička, a to ne jen jeden. Tento mladý člověk si svou orientaci ne vždy plně uvědomuje a připouští.
Kvalita sexuální výchovy je ovlivněna nejen znalostmi přednášejících, ale také jejich postoji k projednávanému tématu. Někteří lidé ani při dostatečném vzdělání nejsou schopni sexuální výchovu úspěšně vyučovat, protože mají problémy v otevřené komunikaci o sexualitě anebo nemohou pro své předsudky či hluboce zakořeněné postoje přijmout jiné alternativy sexuálního chování a porozumět cítění a potřebám ostatních.
Homofobie je výraz obsahující předsudky o homosexualitě obecně. Homofobie může být externalizovaná či internalizovaná. Zpravidla se homofobií rozumí její externalizovaná podoba, která se manifestuje v nadávkách, diskriminaci a předsudcích vůči ostatním. Pokud se člověk cítí špatně ohledně své homosexuální orientace, pocitů, fantazií či chování, hovoří se o internalizované homofobii.
Vzhledem k tomu, že mnoho lidí bylo vychováváno s představou, že homosexualita je nemoc, deviace, něco špatného; stává se, že člověk, který začne rozpoznávat vlastní homosexualitu, je zpravidla zaplaven pocity méněcennosti a nedostačivosti. Vědomě či nevědomě se může rozhodnout tento aspekt své osobnosti před jinými potlačovat.
Asertivita a dovednosti asertivity nepochybně patří mezi významné sociální a komunikativní dovednosti moderní společnosti. Výcvik asertivních dovedností je běžnou součástí vzdělávání manažerů, obchodníků i politiků. Jsem přesvědčen, že asertivita musí být i běžnou součástí výchovných projektů ve škole, tedy i projektu sexuální výchovy.