Reinaldo Arenas byl kubánský spisovatel, ve vlasti pronásledovaný za svou tvorbu, nesouhlas s diktátorským režimem a za homosexualitu. Při hromadném odchodu homosexuálů z Kuby v roce 1980 (Castro se rozhodl zbavit se najednou některých nepohodlných skupin obyvatelstva a umožnil jim odejít) se mu podařilo dostat se do USA, kde si ale vlastně nikdy nezvykl a stále vzpomínal na svou vlast (kterou opustil spíše nuceně). V USA v roce 1990 zemřel na AIDS.
Arenas psal, podobně jako jiní autoři z Latinské Ameriky, formou tzv. imaginativního realismu, kdy se fantazie a sny volně vplétají do reality a naopak. Jeho způsob tvorby bývá označován i jako "barokní" pro svou košatost, rozevlátost, kupení, přehánění a mnoho verzí týchž historek, které často popírají jedna druhou. "Než se setmí" je jeho posledním dílem. Je to autobiografie, v níž líčí život od dětství až po dobu krátce před smrtí (závěr už jen diktoval, protože pro zdravotní potíže už nemohl psát).
Líčí své četné sexuální zážitky (v rámci barokního přehánění píše dokonce o "tisících", ba "plucích" chlapců, kteří prošli jeho pokojem), zážitky své i svých přátel z Kuby (své romány ukrýval na půdě mezi trámy a některé musel několikrát přepisovat, když mu je tajná policie zabavila: vrchol hmotného a tvůrčího blahobytu na Kubě bylo vlastnit psací stroj), život uprostřed zákazů a materiální bídy, která se stále zvětšovala - navzdory heslům o vzrůstajícím blahobytu -, deprimující podmínky ve vězení, kam Arenase zavřeli pro "veřejné pohoršování" atd. "Těžko odlišíme, co napsal život a kubánské ,zázračné reálno' zdegenerované v absurdní reálno, a co je plodem Arenasovy nezkrotné fabulační schopnosti, kterou on sám přirovnával k mořskému příboji," napsala v doslovu A. Charvátová. Svou knihu nazval podle toho, že doma ji psal skutečně jen za světla, skrýval se totiž v parku a jinde psát nemohl. V USA pak název "Než se setmí" dostal další metaforický rozměr - totiž než se "setmí" nad autorovým životem. Kniha je zajímavá pro fakta, která líčí, ať už je to život na Kubě nebo latinskoamerické chápání homosexuality (které je v některých aspektech odlišné od toho našeho) a vůbec přístupu ke světu. Literárně patří k autorovým slabším pracím, protože tuto knihu již nestačil upravit a vyprecizovat (což dělal u knih ostatních). Přesto je to strhující, silná výpověď statečného člověka, kterou rozhodně stojí za to si přečíst.