Filmová nabídka pardubického Febiofestu tradičně přináší výběr toho nejlepšího z třináctého ročníku pražské mezinárodní přehlídky. V první řadě kvalitní snímky v distribučních předpremiérách uvedené před zařazením do běžené distribuce.
Po obrovském úspěchu loňského ročníku pardubické části mezinárodní přehlídky filmu, televize a videa uzavře jediná východočeská zastávka této největší české audiovizuální akce festivalové turné po České a Slovenské republice.
Velkou novinkou je, že se letošní ročník uskuteční nikoliv v Domě hudby, jak tomu bylo zvykem v uplynulých letech, ale v pardubickém kině Jas. Toto kino může nabídnout tu pravou filmovou atmosféru, která se dá nasát opravdu jen ve skutečném kamenném kině. Kino Jas se během festivalu promění doslova k nepoznání. Speciálně pro potřeby Febiofestu zde vznikne filmový bar a kavárna, kde budou mít zájemci možnost trávit svůj volný čas mezi jednotlivými projekcemi. Nebude chybět ani originální výzdoba kina.
Absolutním vrcholem letošního ročníku pardubické části mezinárodní přehlídky filmu, televize a videa FEBIOFEST 2006 bude obnovená premiéra slavného českého filmu režiséra Juraje Herze SPALOVAČ MRTVOL v prostorách pardubického krematoria.
„Jsme přesvědčeni o tom, že panoptikální obraz plíživé hrůzy, symbolizovaný hladce oholenou tváří pana Karla Kopfrkingla (Rudolf Hrušínský), bude v tomto prostředí působit ještě mnohem naléhavěji a realističtěji než v běžném kině nebo na televizní obrazovce,“ uvedl pořadatel pardubické části Febiofestu Jan Motyčka ze společnosti Attack Media. Příběh mistrně zobrazující hrůznost války a zrůdnosti nacistické ideologie, podle níž se jeden národ povyšuje nad druhý, se bude v pardubickém krematoriu promítat na závěr pardubické části této výjimečné akce evropského formátu, tedy v pondělí 17. dubna od 17:30 hodin.
Program:
Indián a sestřička
datum promítání: středa, 12. dubna, 20:00, Kino Jas
Franta pracuje na pile a ve volném čase se s kamarády toulá po šumavských lesích. Do jeho života náhle vstoupí Romka Marie, která pracuje jako zdravotní sestra. Jejich vztah je však od začátku problematický. Marii chce rodina provdat za podnikatele Dunu, Frantovým rodičům se zase nelíbí barva její pleti. Zbytečné násilí a nečekaná rozhodnutí hlavní hrdinky vztahu příliš nepřidávají. Dokáže láska překonat opovržení, předsudky, a hlavně neochotu obyvatel dříve poklidného maloměsta tolerovat nonkonformitu obou mladých hrdinů? Film se nesnaží objektivně posuzovat vztahy mezi českou většinou a romskou menšinou. Spíše vypráví poutavý, osobitý a civilně zpracovaný příběh o lásce mezi rozháraným chlapcem a sebevědomou ženou.
Okamžitě nastupovat (Tur och retur)
datum promítání: čtvrtek, 13. dubna, 10:00, Kino Jas
Jednoho dne se náhodně potkají na stockholmském letišti Julia a Martin. Jsou si k nerozeznání podobní, až mají pocit, že se dívají do zrcadla. Oběma je jedenáct let a jsou otrávení z toho, že musí vykonat návštěvu jednoho ze svých rozvedených rodičů. Proto se rozhodnou, že s rodiči sehrají starou známou hru a prohodí si role. Jejich nová identita je samozřejmě okamžitě vrhá do řady komických situací. Zároveň jim ale umožní podívat se zcela jinak na svůj vlastní, „pravý“ život a své problémy.
Polleke
datum promítání: čtvrtek, 13. dubna, 12:30, Kino Jas
Život jedenáctileté Polleke se nedá nazvat bezstarostným dětstvím. Je zamilovaná do marockého chlapce Mimoena, který žije v protějším bytě. Mimoenovi rodiče jim ale brání vídat se, protože každý pochází z odlišného kulturního prostředí. Pollekin otec, kdysi volnomyšlenkářský optimista, zápasí se závislostí a je stále více odkázán na pomoc své dcery. Matka, která Polleke vychovává sama, se zase zamiluje do jejího třídního učitele. Mimoen ale dostává nápad, jak situaci vyřešit. Když se plán podaří, mohli by Mimoen a Polleke konečně být spolu... navždy!?
Oči noci (Matia apo nihta)
datum promítání: čtvrtek, 13. dubna, 14:30, Kino Jas
Chronis je pětačtyřicetiletý řidič kamionu, který se rád vydává na cesty a užívá si samotu. Eleftherii je skoro čtyřicet a hledá muže pro život. Vallia chce opustit provinční město a začít nový, ten pravý život v Athénách. Jejich osudy se proplétají, chvíli vedou paralelně, aby se později protnuly s o to větší intenzitou. Ani jeden z nich není se svým životem spokojen a cítí se sám. Zatímco Eleftheria utíká ke slibům a radám astrologa, Vallia hledá s naivní důvěřivostí oporu v lidech a impulzivně reaguje na zklamání, zdá se, že jediný, kdo bere život, jaký je, je Chronis. Úsporně natočené psychologické drama dovede přes svoji nedůvěru k lidským vztahům zaujmout velkorysý postoj ke svým hrdinům ve chvíli, kdy by to nikdo nečekal.
Poslední dny (Latter Days)
datum promítání: čtvrtek, 13. dubna, 17:30, Kino Jas
Christian je typický „proutník“ ze západního Hollywoodu zakládající si na svém dobře stavěném a krásně opáleném těle. Přes den pracuje jako číšník a večer se baví sváděním heterosexuálních mužů. Jednoho dne se do sousedství nastěhují čtyři mormonští misionáři, mezi nimiž je i sladký a nevinný Aaron. Christian se vsadí s přáteli, že Aarona svede. Tato sázka však oběma zkomplikuje život. Christian zjišťuje, že se poprvé zamilovává. Aaron o své sexuální orientaci pochybuje a je za svůj prohřešek vyobcován z mormonské církve a poslán domů k rodičům. Tímto odloučením však jejich utrpení nekončí. Promítání filmu Poslední dny bylo zakázáno v tradičním sídle mormonů v Salt Lake City.
Jediná noc (Une aventure)
datum promítání: čtvrtek, 13. dubna, 20:00, Kino Jas
Julien se právě nastěhoval se svou přítelkyní Cecile do nového bytu. Vlastně jim ani nijak zvlášť nevadí, že oba žijí v trochu jiném světě. Ona je racionální dívka stojící nohama pevně na zemi, on je noční snílek. Má rád svou práci ve videotéce, která je zdrojem tajemných příběhů a obrazů. Jedné noci potká Julien při cestě z práce před svým domem vystrašenou dívku jménem Gabrielle, která se mu nesrozumitelně pokouší cosi sdělit. Julien se touto záhadnou bytostí stane doslova posedlý a chce stůj co stůj odhalit její tajemství. Gabrielle potřebuje ochránit nejen před nebezpečím číhajícím v temném světě kolem ní, ale i v ní samé. Julien se rozhodne jí pomoci a je pro to ochoten obětovat vše, včetně Cecile.
Na druhé straně (Al otro lado)
datum promítání: pátek, 14. dubna, 10:00, Kino Jas
Migrace z chudých částí zeměkoule za prací je aktuálním politickým tématem nejen mezinárodní politiky. Mnohé se dozvíme ze zpráv, ale hodně nám zůstává utajeno. Třeba to, jak odchod svých blízkých prožívají ti, kteří zůstali doma. A tento odlišný pohled nabízí povídkový film složený ze tří příběhů dětských hrdinů. Každý z nich žije v jiné zemi (Mexiku, Kubě, Maroku), ale všichni mají společnou touhu pátrat po svých otcích, kteří odešli za lepším živobytím do zaslíbené země „na druhé straně“. Ve volně plynoucím filmu se mísí jak syrová realita života v chudobě, tak fantazie typická pro svět dětí. Film byl vyslán jako mexický zástupce do oscarového klání a sklidil velký ohlas na řadě světových festivalů.
Hra (Bazi)
datum promítání: pátek, 14. dubna, 12:30, Kino Jas
Neexistuje nic lepšího než si hrát. Ale když si musíte hrát sami, začnou vás i ty nejkrásnější hry nudit. A proto malá Soraya touží hlavně po někom, kdo by do jejího světa vnesl radost. Její maminka na ni bohužel nemá moc času, a tak Soraya může pouze poslouchat smích dětí ze sousedství a představovat si, co se za zdí asi děje. Kdo si tam hraje? A s čím si hraje? Jednoho dne ale náhle na dvůr přiletí krásný barevný balon. Všechno se rázem mění a nová hra začíná! Film vypráví obyčejný příběh o neobyčejných věcech, které se mohou odehrát jenom ve světě dětí. Ve světě, kde zákazy dospělých zkrátka neplatí.
Zprávy zdaleka (Noticias lejanas)
datum promítání: pátek, 14. dubna, 14:30, Kino Jas
Sedmnáctiletý mladík se vydává do hlavního města za vidinou lepšího života. Nechce už dále snášet bídu a bezvýchodnost života uprostřed nehostinné pustiny. Pochází z indiánské rodiny, která žije podle ustrnulých pověr a přísloví, jako například, že „člověk nemůže změnit svou budoucnost, ale svou minulost ano“. Formou vzpomínek se seznamujeme s téměř dokumentárním záznamem každodenního boje o přežití průměrné indiánské rodiny. Debut Ricarda Beneta byl velkým překvapením roku 2005, dostal se do distribuce ve Spojených státech a poté byl uveden televizní stanicí HBO. Je pravdivou minimalistickou výpovědí o jednom z traumat mexické společnosti.
Imaginární hrdinové (Imaginary Heroes)
datum promítání: pátek, 14. dubna, 17:30, Kino Jas
Komediální drama debutujícího režiséra Dana Harrise zobrazuje jeden rok ze života typické rodiny z americké vyšší střední třídy. Scénář filmu Imaginární hrdinové zaujal režiséra Bryana Singera natolik, že Harrisovi nabídl napsat scénář k pokračování úspěšné blockbusterové série X-Men. Snímek Imaginární hrdinové podobně jako filmy Ledová bouře (r. Ang Lee) nebo Obyčejní lidé (r. Robert Redford) zobrazuje prostředí vyšší střední třídy s mnoha jeho pokryteckými nároky, přetvářkou a pozlátkem, jehož obětí se stávají především děti.
Benzín (Benzina)
datum promítání: patek, 14. dubna, 20:00, Kino Jas
Benzín je napínavé road-movie, které odkazuje ke klasickým filmům typu Thelma a Louise nebo k Nebeským stvořením (Heavenly Creatures). Dvacetileté přítelkyně Lenni a Stella žijí šťastně na odlehlé čerpací stanici. Stella se stará o auta a Lenni pracuje v kavárně. Jednoho dne je přijede navštívit Lennina matka, která není vůbec spokojena s životem své dcery. Především neschvaluje, že Lenni je lesba. Matčina nechápavost a agresivita vyústí ve fyzický konflikt, který skončí nechtěným usmrcením matky. To je jen začátek příběhu o nevydařeném dnu, který se změnil v peklo. Nejenže si dívky musejí poradit s mrtvým tělem, navíc ale musejí čelit homofobním útokům party italských výrostků. Benzín je jedním z mála explicitně lesbických filmů v italské kinematografii.
Ztracené sny (Yazi tura)
datum promítání: sobota, 15. dubna, 14:30, Kino Jas
Film vypráví příběh dvou mladých mužů sloužících v turecké armádě, se kterou musejí jít bojovat proti Kurdům na východě země. Po návratu nejsou schopni se zařadit do normálního života. Film sleduje jejich další osudy, jejich konfrontaci se společností, která o jejich zkušenost nemá zájem. Narážejí na lhostejnost, vyhýbavost a stále více jsou odsunováni do svého traumatického světa. Debut Ugura Ycela je syrovým a přesným pohledem na důsledky vnitřní turecké války. Nesmyslnost této války je zobrazována výhradně z perspektivy obou osudem poznamenaných mužů. Stejným způsobem se film dotýká i řecko-tureckého problému, politicko-historického dědictví a dalších přetrvávajících tabu turecké společnosti.
Producenti (Producers)
datum promítání: sobota, 15. dubna, 17:30, Kino Jas
Broadwayská senzace přichází na stříbrné plátno jako filmový muzikál. Intrikářský divadelní producent a jeho zakřiknutý účetní společně vymyslí bezchybný plán, jak zpronevěřit velké množství peněz. S vysokým rozpočtem chtějí vyprodukovat levný broadwayský propadák a poté shrábnout rozdíl. Aby mohli tento záměr zrealizovat, potřebují co nejpříšernější hru. Má jí být muzikál Springtime for Hitler. Do plánu zapadá i švédská sekretářka a rádobytanečnice Ulla a neonacistický dramatik a milovník holubů Franz Liebkind, který má na kontě "nejhorší hru všech dob". Dokonalé plány jsou však až příliš často odsouzeny k tomu, aby se zhroutily.
Nepohodlný (The Constant Gardener)
datum promítání: sobota, 15. dubna, 20:00, Kino Jas
Politický špionážní thriller s prvky milostného dramatu se odehrává v odlehlé části Keni, kde je nalezena brutálně zavražděná aktivistka Tessa Quayleová. Její manžel Justin, člen britského komisariátu, se vydává na vlastní pěst pátrat po okolnostech záhadného úmrtí. Vše nasvědčuje vraždě z vášně a on je konfrontován s pověstmi o nevěrách své mladé ženy. Během pátrání po pravdě o své ženě i o svém vztahu k ní ale začne odhalovat závažné spiknutí, jehož rozměry by si nikdy předtím ani nedokázal představit. Chce-li najít pravdu, musí se vydat na cestu třemi kontinenty a neustále riskovat vlastní život.
It's All Gone Pete Tong
datum promítání: neděle, 16. dubna, 14:30, Kino Jas
Může být DJ hluchý? Může být DJ horší než rocková hvězda? Může se stát legendou? Na všechny tyto otázky se snaží najít odpověď tento britský film. Nabízí tragikomický pohled na na život DJ Frankieho Wildea (vynikající Paul Kaye), jehož osudy glosují další DJ's včetně Carla Coxe, Tiesta či Paula van Dyka. Film nezapře svou britskou inspiraci: hodně se v něm tančí, podnikají se odvázané akce a hlavní hrdina se topí nejen v penězích, ale i ve „sračkách“. To vše v reáliích prosluněné Ibizi. Na druhou stranu tento snímek poprvé vypovídá o dýdžejské top generaci, která mixovala své desky ještě v dobách, kdy většina těch českých poslouchala Hložka s Kotvaldem. Každopádně tento halucinacemi, koksem, hudbou, chlastem a humorem prolezlý film stojí za vidění.
Paralelní lži (Seperate Lies)
datum promítání: neděle, 16. dubna, 17:30, Kino Jas
Život manželské dvojice v malém městečku nedaleko Londýna plyne v ubíjející jednotvárnosti, kterou naruší až příjezd atraktivního muže (Rupert Everett) na nedaleké panství. Nevěra však není na anglickém venkově zrovna přijatelnou normou a paní domu, kterou ztvárnila známá Emily Watsonová, musí učinit vše proto, aby její starší manžel (Tom Wilkinson) nenabyl žádného podezření. Snímek zaujme nejen pečlivě vykreslenými postavami a hereckými výkony, ale i výborně vygradovaným dějem.
Libertin (Libertine)
datum promítání: neděle, 16. dubna, 20:00, Kino Jas
Film vypráví životní příběh hraběte Rochestera, volnomyšlenkáře, který je chráněncem anglického krále Karla II. Rochester bojuje po svém proti společenskému pokrytectví, zpochybňuje společenská tabu i autoritu krále. Vedený vášní k divadlu a herečce, ve které tuší mimořádný talent, vrhá se do života bez ohledu na následky. Je pro něj vždycky důležitější žít než rozvíjet svoje vlastní básnické nadání. Všemi zavržený, ponížený a sužovaný nemocí se na konci života snaží dát svému životu smysl, aniž rezignuje na to, čemu věřil. Film je adaptací stejnojmenné hry Stephena Jeffreyse, v níž kdysi na jevišti exceloval John Malkovich. Opírá se o jadrné dialogy a ironii v zobrazování mravů období restaurace anglického království.
Spalovač mrtvol
datum promítání: pondělí, 17. dubna, 17:30, Krematorium
Píše se konec 30. let. Pan Kopfrkingl je obětavý zaměstnanec pražského krematoria, rád předčítá ze své oblíbené knihy o Tibetu a svou rodinu zahrnuje až přehnanou péčí. Když se jedním ze svých známých nechá přesvědčit ke vstupu mezi nacisty, mění jeho maloměšťácká oddanost směr. S chladným klidem začíná ze svého okolí odstraňovat vše „defektní“ a jím stále omílané moudro, že pohřeb žehem je naprosto lidský, začíná v kontextu bujícího fašismu nabírat zcela nový význam. Jeden z nejmorbidnějších filmů tuzemské kinematografie patří mezi umělecký vrchol jak herce Rudolfa Hrušínského, tak režiséra Juraje Herze.