Cestování je běžnou součástí každodenního života všech lidí bez rozdílu pohlaví, věku, národnosti, a samozřejmě také sexuální orientace. Cestujeme do zaměstnání, do školy, na krátké výlety i na delší dovolené. Každý ví, jak se chovat v tuzemském prostředí, nějaké ponětí máme také o naších nejbližších sousedních státech. Víte však, jak se k homosexuálům staví ve vzdálených krajích? Kde si můžete dovolit se na veřejnosti vést za ruce nebo se líbat, a kde se jedná o formu největšího pohoršení? Na tyto otázky se Vám pokusí odpovědět právě tento průvodce.
Jak jsou na tom Češi?
Češi jsou obecně národ konzervativnější, nemají rádi velké změny, tak jako se například zpravidla nestěhují za prací, jako je tomu běžné v Americe. Co může být pro někoho překvapující je fakt, že se Praha stala mekkou středoevropské homosexuální turistiky. Podle analýz cestovního ruchu do našeho hlavního města ročně zavítá více než 600.000 turistů, kteří vyhledávají služby nějak související s jejich menšinovou orientací.
Ačkoliv ve světě se od 80. let 20. stol. některé cestovní kanceláře specializují na homosexuální klientelu, v Praze nastal rozvoj tohoto druhu turismu až v 90. letech. Jedním z důvodů takového rozmachu je, že česká společnost je ve srovnání s okolními zeměmi k otázkám spojeným se sexem a sexualitou poměrně tolerantní.
Pochodila by však Praha u této klientely pouze s památkami? To rozhodně ne! Podnikatelé se velice rychle přizpůsobili poptávce, takže hlavní město Česka nyní nabízí celou škálu služeb související s homosexuálním zaměřením a nočním životem. Patří sem například gay kluby, bary, hotely, sauny nebo gay výlety a prohlídky. Knižní „Gay turistický průvodce Prahou“ hodnotí českou metropoli jako evropské centrum s variabilní nabídkou homosexuálních turistických služeb pro všechny druhy návštěvníků. Praha se také stala první destinací na světě, která prostřednictvím firmy Gay Travel and Accomodation Company láká zahraniční klienty na homosexuální líbánky.
Výhodou homosexuálního cestovního ruchu je velký finanční potenciál. Páry stejného pohlaví totiž ve většině případů nemají děti, což jim dovoluje za cestování utrácet nemalé peníze. Tyto prostředky, které se v businessu se službami pro homosexuály točí, se obvykle nazývají „růžové peníze“ a jejich objem každoročně světově roste. Podle odhadů činí příjmy z homosexuální turistiky více než 95 miliard dolarů za rok. Jak uvádí mezinárodní agentura Tourism Intelligence International, předsta- vují homosexuální turisté téměř 10 procent všech mezinárodních turistů. V absolutním vyjádření činí celosvětově jejich počet přibližně 80 milionů.
Evropským hlavním městem homosexuálních turistů je Amsterodam, dále se vedle Prahy jezdí do Barcelony, Mnichova, Curychu, Stockholmu nebo na ostrovy Grand Canaria, Ibiza a řecký Mykonos. Některé české cestovní kanceláře již začaly ve svých katalozích některé hotely označovat „gay friendly“.